🟠 Historikk: Sluser har eksistert i flere tusen år, og de eldste kjente slusene stammer fra oldtidens Kina. Romerne var avanserte byggherrer som utviklet avanserte vannveier og akvedukter. De brukte også primitive former for sluser for å kontrollere vannstrømmen. I middelalderen begynte bruken av sluser å øke i Europa. Sluser ble konstruert langs elver og kanaler for å regulere vannstanden og muliggjøre jevnere transport av varer. I løpet av renessansen og den industrielle revolusjonen ble det bygget omfattende kanalsystemer i Europa, spesielt i land som Storbritannia og Frankrike. 🟠Hva er en sluse: Sluser tillater båter å heve eller senke seg gjennom høydeforskjeller i terrenget. Det finnes ulike typer sluser, inkludert kamsluser, tappesluser, og rullende sluser, hver designet for spesifikke formål og miljøer. Disse er en absolutt integrert del av moderne transportinfrastruktur. De brukes ikke bare for å overvinne høydeforskjeller, men også for å regulere vannstrømmer,forbedre vannkvaliteten og støtte vannkraftproduksjon. Sluser ble spesielt viktige i forbindelse med utviklingen av kanaler - kunstige vannveier bygget for transportformål.
🟠Sluser er viktige: Sluser har hatt en betydelig innvirkning på økonomien ved å lette transport av varer og forbedre tilgjengeligheten til vannressurser. De har også spilt en rolle i vannforvaltning og ikke minst, flomkontroll. 🔸Elven Rhinen har omtrent 27 sluser. 🔸Elven Donau har omtrent 64 sluser 🔸Elven Douro har omtrent 5 sluser 🔸Elven Rhônen har omtrent 12 sluser Om det er størrelsen det kommer an på, vinner slusen ved Iffezheim på Rhinen. Denne ligger i Tyskland og er en del av Rhinen-Main-Donaus vannvei. Slusen er skipsheis, som er en mekanisme som løfter og senker båter i en stor beholder for å overvinne høydeforskjeller. Den har en løftekapasitet på opptil 13 meter! Velger du et elvecruise på de aller fleste elver vi har på reisekalenderen og er opptatt av sluser, kan du forberede deg på passeringene om bord. Da kan du avtale med mannskapet når omtrent du må følge med - noen ganger er det om natten og noen ganger er det ikke mulig å være helt nær. Det er svært liten klaring og man står ikke oppreist på dekk... Noe som gjør det enda mer fascinerende. Det er også muligheter for å komme opp på broa og ned i maskinrommet for å ha total teknisk oversikt over hvordan et elvecruiseskip fungerer.
|